Maurice van Elburg

Maurice van Elburg

consultant en projectleider in de langdurige zorg

Waarom ga je eigenlijk naar je werk? Letterlijk…

Ondertitel: waarom onze (kantoor)gebouwen inefficiënt moeten zijn Ja, ik bedoel letterlijk: waarom ga je eigenlijk naar je werk? Met de huidige technologische mogelijkheden is fysiek aanwezig zijn in een pand bijna niet meer nodig. Dus: waarom gaan we dan eigenlijk nog naar dat gebouw? Wij gaan naar ons werk om mensen te ontmoeten Het is… Continue reading

De menselijke maat in organisaties

Bij de verandertrajecten die ik (bege)leid, word ik vaak gewezen op het cyclische karakter van de vorm van organisaties: fuseren – ontvlechten – decentraliseren – centraliseren – fuseren – ontvlechten – decentraliseren – en zo verder, tientallen keren opnieuw. Mensen worden er tureluurs van en / of wachten gelaten tot de storm van de meest recente… Continue reading

Vermijd deze valkuil als je een applicatie gaat selecteren

Een applicatie selecteren doe je – als het goed is – niet zo heel vaak, zeker niet als het gaat om de ondersteuning van het (primaire) zorgproces. Rust op de werkvloer, stabiliteit en continuïteit zijn ook veel waard. Maar zo nu en dan is het onvermijdelijk. Dan is het ook een kans om de informatievoorziening… Continue reading

Verbeteren en vernieuwen in de zorg en het Kodak effect

Verbetertrajecten zijn er bij bosjes in de zorg. Maar vernieuwing is een ander verhaal. Uit eerste hand heb ik ervaren dat de wens om te vernieuwen eerder met de mond dan met de daad wordt beleden. Hoe komt dit? En belangrijker: hoe kan je als zorginstelling echt vernieuwen? Vernieuwen is echt iets anders dan verbeteren… Continue reading

Wat is capaciteitsmanagement? (shortread)

Capaciteitsmanagement is het structureel op elkaar afstemmen van het aanbod op de zorgvraag: ervoor zorgen dat precies die medewerkers met die kwaliteiten / bevoegdheden beschikbaar zijn op het moment van de dag dat ze nodig zijn. Hiervoor moet je de volgende dingen doen: Zoek naar de balans tussen de belangen van cliënt, medewerker en organisatie Werk op basis… Continue reading

Wat is capaciteitsmanagement? (longread)

Capaciteitsmanagement is het structureel op elkaar afstemmen van het aanbod op de zorgvraag: ervoor zorgen dat precies die medewerkers met die kwaliteiten / bevoegdheden beschikbaar zijn op het moment van de dag dat ze nodig zijn. Het sluitstuk van capaciteitsmanagement is het inroosteren van medewerkers. De essentie van capaciteitsmanagement is vooruit kijken, problemen voorkomen in plaats van oplossen…. Continue reading

Zelfsturende teams of niet? – en je mensbeeld

Zelfsturing, zelforganisatie, hoe je het ook noemt: over weinig onderwerpen in de zorg is meer geschreven. Zeker sinds het onstuitbare succes van Buurtzorg. Tientallen organisaties kantelden hun structuur (meestal alleen in naam), want met zelforganisatie “moeten wij ook iets”. Met wisselend succes. In Boardroom Zorg stond 15 februari 2016 de column “De onzin van zelfsturende… Continue reading

Wat is goed roosteren?

Bij zorginstellingen zijn de personeelskosten vaak de grootste uitgave. Zorg gaat immers om mensen die andere mensen helpen. Als een instelling in de zorg financieel in de problemen komt, heeft dat vaak te maken met te hoge personeelskosten. Goed inroosteren van personeel is dus enorm belangrijk. Maar hoe doe je dat? Wat is nu eigenlijk goed… Continue reading

Is een eenmanszaak inhuren een onacceptabel risico?

Afgelopen weekend was het weer eens zover: een ondernemer met een eenmanszaak heeft een oplossing bedacht en ontwikkeld (in dit geval voor medicatieverstrekking) en daarmee een prijs gewonnen. Deze oplossing heeft de landelijke media gehaald: landelijke kranten en het NOS journaal. In diverse social media (vooral op Twitter) werd dit op diverse manieren in een negatief… Continue reading

Hoe Google toppers selecteert

“Je krijgt nooit een herkansing voor je eerste indruk” was de slogan van een shampoo reclame van Head & Shoulders in de jaren 1980. Helaas is het maar al te waar voor de meeste sollicitatiegesprekken. Er zijn boeken vol geschreven over hoe “de eerste vijf minuten” van een gesprek het resultaat bepalen, omdat is aangetoond dat degene… Continue reading