infomedic

infomedic

beter multidisciplinair methodisch werken – er zijn voor de cliënt wanneer nodig

Informatiemodel – wat is het en waarom nodig?

Binnen iedere zorginstelling (of bedrijf) worden veel gegevens vastgelegd, bewerkt en gebruikt. Gegevens op zich zijn nog geen informatie. Bovendien worden er vrijwel altijd meerdere applicaties gebruikt – al dan niet gekoppeld – waarin onderling samenhangende gegevens worden vastgelegd. Zo komen cliënten en medewerkers bijna altijd in meerdere applicaties voor. Een informatiemodel is een inhoudelijk… Continue reading

Applicatiebeheer in zelfsturende organisaties

Veel zorgorganisaties die grote veranderingen hebben doorgevoerd in de zorgteams met het overstappen naar zelfsturing (of zelforganisatie, of zelfstandigheid – geef het beestje maar een naam), richten hun aandacht nu op de ondersteunende processen. Dus ook op hoe het beheer van de informatievoorziening is ingericht, inclusief applicatiebeheer. Best ingewikkeld, nu voorheen bestaande communicatiekanalen en taakverdelingen… Continue reading

Vergader wijzer

Hoeveel zou er in totaal onnodig vergaderd worden? Veel vergaderingen zijn slecht voorbereid en zelfs helemaal niet nodig. Als iedereen voor het organiseren van een vergadering de “vergaderwijzer” eens zou doorlopen, zou veel onnodig vergader voorkomen kunnen worden. Ja, een open deur, maar in de praktijk blijkt kritischer zijn op de noodzaak bij elkaar te… Continue reading

Waarom ga je eigenlijk naar je werk? Letterlijk…

Ondertitel: waarom onze (kantoor)gebouwen inefficiënt moeten zijn Ja, ik bedoel letterlijk: waarom ga je eigenlijk naar je werk? Met de huidige technologische mogelijkheden is fysiek aanwezig zijn in een pand bijna niet meer nodig. Dus: waarom gaan we dan eigenlijk nog naar dat gebouw? Wij gaan naar ons werk om mensen te ontmoeten Het is… Continue reading

De menselijke maat in organisaties

Bij de verandertrajecten die ik (bege)leid, word ik vaak gewezen op het cyclische karakter van de vorm van organisaties: fuseren – ontvlechten – decentraliseren – centraliseren – fuseren – ontvlechten – decentraliseren – en zo verder, tientallen keren opnieuw. Mensen worden er tureluurs van en / of wachten gelaten tot de storm van de meest recente… Continue reading

Vermijd deze valkuil als je een applicatie gaat selecteren

Een applicatie selecteren doe je – als het goed is – niet zo heel vaak, zeker niet als het gaat om de ondersteuning van het (primaire) zorgproces. Rust op de werkvloer, stabiliteit en continuïteit zijn ook veel waard. Maar zo nu en dan is het onvermijdelijk. Dan is het ook een kans om de informatievoorziening… Continue reading

Verbeteren en vernieuwen in de zorg en het Kodak effect

Verbetertrajecten zijn er bij bosjes in de zorg. Maar vernieuwing is een ander verhaal. Uit eerste hand heb ik ervaren dat de wens om te vernieuwen eerder met de mond dan met de daad wordt beleden. Hoe komt dit? En belangrijker: hoe kan je als zorginstelling echt vernieuwen? Vernieuwen is echt iets anders dan verbeteren… Continue reading

Wat is capaciteitsmanagement? (shortread)

Capaciteitsmanagement is het structureel op elkaar afstemmen van het aanbod op de zorgvraag: ervoor zorgen dat precies die medewerkers met die kwaliteiten / bevoegdheden beschikbaar zijn op het moment van de dag dat ze nodig zijn. Hiervoor moet je de volgende dingen doen: Zoek naar de balans tussen de belangen van cliënt, medewerker en organisatie Werk op basis… Continue reading

Wat is capaciteitsmanagement? (longread)

Capaciteitsmanagement is het structureel op elkaar afstemmen van het aanbod op de zorgvraag: ervoor zorgen dat precies die medewerkers met die kwaliteiten / bevoegdheden beschikbaar zijn op het moment van de dag dat ze nodig zijn. Het sluitstuk van capaciteitsmanagement is het inroosteren van medewerkers. De essentie van capaciteitsmanagement is vooruit kijken, problemen voorkomen in plaats van oplossen…. Continue reading

Zelfsturende teams of niet? – en je mensbeeld

Zelfsturing, zelforganisatie, hoe je het ook noemt: over weinig onderwerpen in de zorg is meer geschreven. Zeker sinds het onstuitbare succes van Buurtzorg. Tientallen organisaties kantelden hun structuur (meestal alleen in naam), want met zelforganisatie “moeten wij ook iets”. Met wisselend succes. In Boardroom Zorg stond 15 februari 2016 de column “De onzin van zelfsturende… Continue reading